7 Sebab Kenapa Kedai Makan Selalu Lingkup Dalam 3 Tahun

Semenjak di universiti, Azman mempunyai keinginan untuk membuka kedai makannya sendiri. Resipi enak turun temurun dari neneknya menjadi inpirasi untuk Azman supaya dia dapat kongsikan citarasa keluarganya. Setelah 6 tahun bekerja, dengan sedikit modal yang di simpan, Azman beranikan diri untuk berhenti kerja dan memulakan restorannya sendiri.

Tahun pertama beroperasi, sambutan sangat memuaskan tapi duit hasil perniagaan macam tak nampak. Tahun kedua Azman makin risau sebab sambutan dah makin kurang dan dia terpaksa mencelup simpanannya untuk memastikan operasi restorannya tidak terjejas dan tak sampai penghujung tahun ke tiga, Azman terpaksa mengaku kalah dan dengan kesedihan terpaksa menutup kedainya.

Cerita sebegini banyak kita kedengaran dan memang secara lazimnya 60% ke 80% restoran akan lingkup dalam masa 3 tahun beroperasi. 

Apakah puncanya? Di sini kami kongsikan 7 sebab kebanyakkan kedai makan tak dapat bertahan lama.



1. Terlalu Optimistik


Kebanyakan mereka bermula dengan motivasi bisnes yang agak optimistik, apatah lagi yang dapat suntikan semangat dari seminar motivasi bisnes yang melakarkan kehidupan yang serba mewah dalam masa yang singkat selepas memulakan bisnes. Ataupun terpengaruh dengan kejayaan rakan yang baru setahun berniaga sudah boleh membeli kereta mewah.


2. Kekurang ilmu bisnes


Seperti apa yang Kevin O'Leary kata, "Business Is War" atau 'Bisnes adalah peperangan' mereka beranggapan memulakan bisnes adalah sesuatu yang mudah. Dalam realitinya menjalankan bisnes lagi susah dari menjadi seorang pekerja. Anda harus tahu segala benda mengenai bisnes anda dan juga 'musuh' dan keadaan semasa. Seperti seorang jeneral semasa peperangan, dia haruslah tahu semua tentang kekuatan angkatannya dan juga strategi yang sesuai untuk tumpaskan musuhnya.



3. Mengendalikan bisnes secara solo


Untuk memulakan kedai makan memang banyak kerja perlu dibuat sendiri. Dari penyediaan makanan, memasak sehinggalah pengurusan. Masa adalah terhad dan jika terlalu banyak masa di habiskan untuk penyediaan makanan, adakah masa mencukupi untuk menganalisa prestasi bisnes dan mencari penyelesaian untuk masalah yang timbul? 



4. Berkembang seperti cendawan


Tak sampai setahun kedai makan beroperasi dah buka kedai kedua. Operasi di kedai makan pertama masih tidak stabil, standard masih tidak konsisten, dan citarasa pelanggan masih belum dapat di pastikan. Sekarang bila dah buka kedai kedua, masalah yang sama sudah berganda dan pada biasanya masalah memerlukan duit. Jika duit dah habis sebelum masalah ditangani, apa yang akan terjadi?



5. Duit pinjaman sebagai modal


Bagi mereka yang berkerjaya, pinjaman peribadi mudah didapati. Ini memberi peluang untuk mereka membuat persediaan untuk keluar dari bidang pekerjaan dan terjun ke medan usahawan. Tapi tanpa perancangan yang kukuh, malapetaka yang menunggu. Memulakan bisnes memang datang dengan risikonya, dan biasanya dimulakan dengan hanya andaian keuntungan. Tetapi jika andaian itu tidak tercapai? Siapa yang akan bayar pinjaman itu?



6. Mencampur Adukkan Wang Bisnes dan Peribadi


Kalau anda baca buku bisnes, salah satu pepatah yang penting dalam bisnes adaah 'Cash is King' atau 'Tunai adalah Raja'. Tanpa aliran wang tunai yang kukuh, bisnes tidak dapat berjalan dengan lancar. Banyak kedai makan yang lingkup disebabkan pemiliknya suka hati mengambil tunai dari bisnesnya untuk kegunaan peribadi. Akibat perbuatan itu, bisnes kekurangan wang untuk membayar gaji, membelik bahan mentah dan sebainya.



7. Tiada Perancangan Jangka Masa Lama


Kebanyakkan pemilik bisnes cuma tahu menjalankan satu kedai makan sahaja. Tanpa perancangan untuk berkembang, pasti keuntungan tidak akan meningkat. Lama kelamaan, bisnes sudah menjadi tidak relevan dan prestasi makin merosot. Tak sempat nak tukar strategi dah terpaksa tutup kedai. Contoh seperti kegilaan bisnes bubble tea yang pada satu masa dulu terdapat banyak jenama, tetapi sekarang hanya tinggal satu atau dua sahaja yang masih beroperasi.

Anda berimpian untuk memulakan bisnes cafe atau restoran tetapi tak pasti bagaimana mahu mula?


Anda pemilik restoran atau cafe dan ingin meningkatkan prestasi bisnes anda? 


Hubungi Flavera sekarang untuk sesi perkongsian 1 on 1!



About the Author

Team Flavera

Author & Editor

Flavera aims to make it easier for those who dream of starting their own restaurant business. We provide advisory services and total solution to help kick start your journey in the food and beverage industry. Get in touch with us now for a 1 on 1 session!

 

Flavera © 2015 - Blogger Templates Designed by Templateism.com, Plugins By MyBloggerLab.com